<<< vissza a főoldalra

Vosztok (Vostok, Wostok) szervíz - 2209 és rokonkaliberei

Vosztok (Vostok, Wostok) 2209 összeszerelés

Wostok cal. 2209 kerékrendszer

1. kép

Wostok cal. 2209 kerékrendszer a híddal

2. kép

Wostok cal. 2209 rugóház

3. kép

1. kép. A gátkerék, másodperckerék és közkerék behelyezése.

Ennél a típusnál a közkerék speciális, kettős fogaskerék. Ez a kialakítás laposabb szerkezet építését tesz lehetővé. A közkerék fogastengelyét a perckerék hajtja meg (a perckerék nem középen van!). A fogastengelyhez rögzített fogaskerék meghajtja a másodperc tengely fogastengelyét, ami a kettős fogaskerék másik, nem rögzített fogaskerekéhez kapcsolódik. Ez a kerék hajtja meg a másodperckereket. Az ilyen kialakítsál a másodperc tengely a kerékrendszer szerves része, így löttyenni nem tud.

2. kép. A gátkerék, másodperckerék és közkerék a felszerelt híddal.

3. kép. A szétszedett rugóház, a rugómaggal. Az idők folyamán a rugóházról és a fedélről a krómozás részben lekopott. Szerencsére ez a működést nem befolyásolja.

4. kép. A perckerék a negyedes kerékkel. A perckerékre helyezett negyedeskerék egyben csúszó tengelykapcsoló.

5. kép. A perckerék, a rugóház és a váltókar tengely behelyezése.

6. kép. A rugóház hídjának felszerelése.

7. kép. A kilincskerék, kilincs és felhúzó fogaskerék beszerelése.

8. kép. A felhúzó tengely, körmös kerék, hornyos kerék, váltókar, mutatóigazító kar, mutatóigazító fogaskerekek, váltókerék és a központi negyedeskerék beszerelése. A váltókereket oldalról egy rugó feszíti, ami a mutatók löttyenésének elkerüléséhez szükséges. Igényes megoldás.

Jól látszik, hogy a perckerékre szerelt negyedeskerék a váltókerékkel és az egyik mutatóigazító kerékkel van kapcsolatban.

9. kép. A beszerelt mutatóigazító szerkezet híd, váltókereket leszorító lemez, valamint billegő csapágy.

10. kép. A horgonyhíd és a horgony beszerelése.

11. kép. A billegő és billegő híd beszerelése. A billegő csapágyat mindig utólag kell beszerelni (12. kép).

13. kép. A felhelyezett órakerék és füstkarika.

13-14. kép. Cal. 2209 szerkezettel szerelt Vosztok (Wostok) karórák.

Vosztok óragyűjtemény >>>

Wostok cal. 2209 csúszó tengelykapcsoló

4. kép

Wostok cal. 2209, másodperckerék, perckerék és rugóház

5. kép

Wostok cal. 2209 rugóház híd beszerelve

6. kép

Wostok cal. 2209 kilincskerék és kilincs

7. kép

Wostok cal. 2209 mutatóigazító szerkezet

8. kép

Wostok cal. 2209 mutatóigazító szerkezet a hidakkela

9. kép

Wostok cal. 2209 horgony beszerelve

10. kép

Wostok cal. 2209 billegő és billegőhíd beszerelése

11. kép

Wostok cal. 2209 lökésbiztosítás

12. kép

Wostok cal. 2209 órakerék és füstkarika felszerelése

13. kép

Wostok karóra cal. 2209 szerkezettel

14. kép

Wostok karóra cal. 2209 szerkezettel

15. kép

 

Vostok (Vostok, Wostok) csúszó tengelykapcsoló javítás & dátum - cal. 2214

A cal. 2214-es Vosztok csúszó tengelykapcsolója (hasonlóan a cal. 2209-hez) sajátos módon van kialakítva. A perckereket és a rajta lévő negyedes kereket (ez egyben a tengelykapcsoló is) nem az óra középpontjában helyezték el. A negyedes kerék a váltókereket hajtja ami egy központi negyedes kerékhez és az órakerékhez kapcsolódik (3. és 4. kép).

Vosztok (Vostok, Wostok) cal. 2214 kuplung & dátumváltó szervíz

A sajátos felépítés nehézkessé teszi a negyedes kerék levételét a perckerék tengelyéről. Ehhez egy nagyon kis szögben kihegyezett (nagyon lapos) csipeszt használok amit ék szerűen a negyedes kerék és a perckerék fogastengelyének válla közé nyomok. A művelethez a perctengely egyik felét szegecselő padkába tűzöm, a mási felét kézzel tartom. Nagyon óvatosan kell eljárni, kis szerencsével a negyedes kerék könnyen leugrik (1. kép).

A csúszó tengelykapcsoló javítása a szokásos módon történik. A negyedes kereket dörzsárra kell húzni, majd úgy kell fordítani, hogy a rajta levő nyomás a dörzsár lapos oldalára essen (semmiképp ne az élére). Ezután csípő csipeszbe kell fogni a negyedes kereket, pontosan a gyári nyomás helyén, majd kiskalapáccsal egy picit rá kell koppintani (2. kép).

Különös figyelmet érdemel még a dátumváltó. Jó látható, hogy a szerkezet tulajdonképpen a 2209-es "dátum kijelzéssel bővített" változata. A 3. képen mintha csak a 2209-es kalibert látnánk, egyetlen különbség az, hogy a magasabb mutató igazító kereket a 2209-es estében egy csavar tartja (a képen nincs beszerelve, nehogy szerelés közben kipottyanjon), a 2214-es esetében pedig a dátumtárcsa leszorító híd, aminek ide kerül az egyik rögzítő csavarja.

A 4. képen látható az órakerék és az ahhoz kapcsolódó közkerék, ami az 5. képen látható dátumtovábbító kerékhez kapcsolódik. Érdekesség, hogy a fogaskerék órakerékhez kapcsolódó része rendkívül finoman, míg a dátumtovábbítóhoz kapcsolódó része durván fogazott. A dátumváltás lassan történik, melyet egy előre mozgásában pecekkel korlátozott visszafelé tekerve elmozduló rugódarab végez. (5 kép). Erre azért van szükség, hogy az óra hátrafelé állításakor a dátumtárcsa ne lépjen vissza. Így a dátum állításhoz elegendő este 8-ig visszaállítani az órát, majd előre a váltásig, egészen addig végezve ezt a műveletet ameddig a kívánt dátumot el nem értük. Az óra teljes tisztítás után a gyűjteménybe került (6. kép). Vosztok óragyűjtemény >>>