1-2. kép. Az óra
előlapja és számlapja. A számlap az előlapról leszerelhető, 3 db
rézcsavar tartja. Az előlap bakelitből, későbbi típusoknál
műanyagból készült.
3. kép. Az óra háza a
sípokkal. A háttérben látszik a hangadó drótspirál.
4. kép. A fából
készült tok a sípok nélkül, jól látható a hangadó drótspirál.
5. kép.
A kakukk hangját utánzó sípok. Rendkívül fontos, hogy ezek maximálisan tömítettek
legyenek. Érdemes az eresztékeket és a bőr-fa kapcsolatát
beragasztózni. Ehhez Sellakk, faragasztó, vagy más ragasztó
használható. Előfordulhat az is, hogy a megfelelő tömítés eléréséhez
a papír borítást is le kell szedni.
A kiszakadt bőrt nagyon
nehéz javítani. Ha a szakadás nem hajlatban van, meg lehet foltozni.
6-8. képek. A
szerkezet tisztítás és szerelés előtt. Jó látszik a váltókerék
peckes rögzítése, valamint a kosz és az
emelőkarokon lévő rozsda.
A csapágyak kismértékben
kopottak, ez a centrális távolság megváltozása
nélkül lyukösszehúzással könnyen javítható.
Szerencsére a gátszerkezeten nincs jelentős
kopás. A horgonyt elegendő fényesíteni és a centrális távolságot a
réznyúlványok hajlításával beállítani. 9. kép. A
lyukösszehúzáshoz szükséges félgömb fejű szegecselő satuba fogása
egy kifúrt fadarab segítségével.
10. kép. A
csapágylemez megfelelő furatát a szegecselőre kell támasztani és
belülről addig kell kalapálni amíg a lyuk annyira összehózódik, hogy
abba a tengelyt nem lehet beledugni.
11. kép. Az
összehúzott lyukat dörzsárral -belülről kifelé- méretre kell
bővíteni.
12. kép.
Tipikus probléma, hogy a kilincs durva felhúzáskor a súly
visszavágódása miatt erősen kiverődik, kikopik.
13. kép. A kilincs
alakja reszelővel korrigálható, vagy új kilincset kell készíteni. A
kilincs leszedéséhez az azt tartó szegecset ki kell ütni, majd az új
kilincset vissza kell szegecselni. A kilincskerék leszerelése a
motortengelyről igen nehéz, az egy szoros illesztésű részgyűrűvel
van a tengelyre rögzítve.
15-17. kép.
Összeszerelt szerkezet. Az ütőszerkezet fogaskerekeinek pozíciója
meghatározott! Az ütőszerkezetet zárt állapotban kell összeszerelni!
Az emelőkerék (14. kép bal alsó kerék) állása is
meghatározott, érdemes azt szétszedés előtt megjegyezni, esetleg
megjelölni.
A tapintótárcsát (16. kép)
úgy kell felszerelni, hogy a tapintókar a tárcsa kimarásának egyik
oldalához se érjen hozzá! Elképzelhető, hogy ez nem érhető el.
Ilyenkor a tapintókar nagyon kismértékű hajlításával végezhetünk
finombeállítást. Összeszerelés után a helyes működést minden
pozícióban ellenőrizni kell.
18. kép. A tokba
szerelt szerkezet. Ellenőrizni kell, hogy az emelőkarok megfelelően
elemelnek-e (nekifutás, emelés, szabadon futás). Az emelést úgy kell
beállítani, hogy a sípok kb. 3/4 magasságig, de soha ne teljesen
nyíljanak. Ehhez az emelőkarokat többnyire többször is ki kell
szerelni.
19. kép. A kakukk
"acéllemez farka" az egyik síp tetejére fekszik. Amikor a síp fedele
megemelkedik, a kakukk bólogatni kezd.
20. kép. Maga a Majak
kakukkos óra. A percmutatót a negyedes keréken egy recézett
csavaranya rögzíti. A mutató pozíciója fix, ehhez kell az óramutatót
igazítani. A negyedeskereket és az órakereket végül az álló
tengelyre hajtott recézett csavaranya tartja megfelelő pozícióban. |